نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

تست خیز ترین مباحث دروس عمومی و عوامل موثر در پیشرفت سریع

تست خیز ترین مباحث دروس عمومی

🔴تست خیزترین مباحث در عمومی و عواملی که در دوران جمع بندی برای دروس عمومی می توان انجام داد تا سریعتر پیشرفت کرد چیست؟

🔘عربی

درس عربی تاثیر بسیار مهمی در تراز و رتبه ی کنکور خواهد داشت زیرا طبق آمار سال های اخیر کنکور درس عربی بیشترین انحراف معیار منفی را داراست.
درس عربی پایین ترین درصد را در بین دروس عمومی دارد.
به علت ضعف اکثر داوطلبان در این درس با وجود اینکه ضریب کمتری نسبت به دو درس ادبیات و دین و زندگی دارد اما هر یک درصد افزایش آن به میزان بیشتری تراز را افزایش می دهد.
روان ترین مبحث درس عربی در کنکور بر اساس سوالات سال های گذشته مبحث ترجمه و تعریب و مفهوم است. این مبحث شامل ۸سوال است و این یعنی ۳۲ درصد کنکور!
از این ۸سوال یک الی دو سوال تعریب و یک سوال مفهوم است، باقی مانده ی سوالات ترجمه است.با بررسی روش ترجمه ی فعل ها و کلمات جمع و مفرد و… و ترجمه ی ضمایر و قید ها می توان از پس این تست ها برآمد. تمرین و یادگیری اصول ترجمه زمان نسبتا کمی می برد و در ایام پایانی می توان از آنها درصد گرفت.

قواعد عربی شامل مباحث مختلفی است که یکی از موارد ساده و تست خیز آن منصوبات است.
هر یک از قواعد را با بررسی یک درسنامه ی خوب و حل و تحلیل تست های کنکور می توان آموخت.

مبحث درک مطلب مبحث بعدی است که اکثر داوطلبان در آن با مشکل کمبود وقت مواجه هستند.
که با قرار دادن روزانه یک درک مطلب کنکور در برنامه و حل آن با زمان ضرب العجلی و کمتر از استاندارد کنکور و تحلیل دقیق با گذر زمان می توان در آن پیشرفت کرد.

🔘زبان انگلیسی

زبان خارجه از دروس عمومی ای است که برای زدن درصد خوب در آن نیاز به یک پیش زمینه ی خوب است و معمولا کسانی که قبل از کنکور در کلاس های زبان شرکت می کردند در آن به درصد های خوبی می رسند. اما افرادی هم که برای زبان کلاسی نرفتند هم می توانند با روش های مناسب برای خواندن، درصد خود را تا حد بسیار خوبی بالا ببرند.
سوالات زبان خارجی از چهار بخش تشکیل شده اند:
1.لغت 2. گرامر 3. کلوز تست 4.درک مطلب
لغت:اولین بخش سوالات لغت ها هستند. معمولا افرادی که قبلا کلاسی برای زبان نمی رفتند دایره لغات کوچک تری دارند و همچنین زیاد بودن لغت هایی که باید بخوانند باعث آشفتگی آن ها می شود. کتاب های وزارتی زبان لغت ها را به صورت کاملا پراکنده آموزش می دهد و برای همین پیدا کردن لغت خاصی در آن سخت می شود. بهترین راه استفاده از مینی دیکشنری های کتاب های کمک آموزشی است که لغت ها را به صورت کامل و مرتب آورده اند.
روش استفاده از مینی دیکشنری ها به این صورت است که با توجه به برنامه ریزی خودتان روزی چند صفحه از آن را بخوانید و اگر به لغتی برخوردید که به نظرتان سخت بود و دوباره فراموشتان می شود، آن را در جایی یادداشت کنید. با اینکار تا پایان کتاب شما برای خودتان یک دیکشنری اختصاصی بسیار کوچک تر شامل لغاتی که مشکل دارید درست کرده اید که برای مرور هایی با زمان کم بسیار خوب و مفید است.
گرامر:برای یاد گیری خوب گرامر به یک درسنامه ی خیلی خوب نیاز هست. اکثر کتاب های کمک آموزشی درسنامه ی خوبی دارند و زیاد تفاوتی با همدیگر ندارند. نکته ی مهم در یادگیری گرامر داشتن مرور و تست زنی هست. باید برای یادگیری گرامر اول از همه به خوبی درسنامه خوانده بشود و بعد تست زنی داشته باشید. بعد از تمام کردن یک بخش و شروع کردن بخش دیگر بهتر است بخش های قبلی را به بصورت اجمالی یک مرور بکنید تا اگر دیدید بخشی برای شما هنوز سخت بود دوباره آن را بخوانید.
تست زنی در گرامر بخش مهمی است و باید حتما برای هر بخشی که خوانده می شود تست زنی داشته باشید. بسیاری از نکاتی که از خواندن درسنامه ها یاد می گیرید باید نحوه ی استفاده کردن آن ها در تست ها را هم یاد بگیرید و این کار فقط با زدن تست امکان پذیر است.
کلوز تست : کلوز تست ها برعکس ظاهر طولانی در صورت درست خوانده شدن تایم بسیار کمی برای حل نیاز دارند.
پاسخ گویی به کلوز تست ها نیاز به دانش اولیه ی لغت و گرامر دارد. در صورت داشتن توانایی کافی در این دو بخش و انجام دادن تکنیکی که در ادامه خواهم گفت کلوز تست به سرعت و راحتی حل می شود.
در سوال های کلوز تست اصلا نیازی به اطلاعاتی که متن سوال به ما می دهد نیست و جاهای خالی را ما فقط با توجه به کلمات اطراف آن پر می کنیم. پس نیازی به خواندن دقیق جملاتی که در آن ها جای خالی وجود ندارد نیست و فقط جمله هایی که شامل جای خالی هستند با دقت خوانده شود. باید ببینید که جمله درباره چه چیزی صحبت می کند و چه چیزی در جمله جا افتاده است. اگر گزینه های مربوط به جای خالی لغت بودند شما باید جمله را تا جایی که می توانید ترجمه کنید و همچنین ترجمه ی لغات گزینه ها را هم بلد باشید.

در صورتی که در جای خالی نیاز به گذاشتن فعل بود، شما علاوه بر دانستن معنی آن فعل باید به زمان و ضمیری که آن فعل قرار است برای آن بیاید هم توجه کنید.
درک مطلب:درک مطلب آخرین بخش سوالات زبان و به طور کلی عمومی ها هست و به دلیل زیاد و زمان بر بودن بیشتر افراد از زدن آن صرف نظر می کنند اما می توان با کمی تمرین و تکنیک به همه سوالات درک مطلب پاسخ داد.
اول از همه برخلاف تصور اکثر دانش آموزان پاسخگویی به سوالات درک مطلب نیازی به دانستن لغت های بسیار زیاد نیست؛ شما می توانید با داشتن دایره لغاتی به اندازه ی لغاتی که در کتاب آمده است هم به همه ی سوالات پاسخ دهید.
مشکلی اصلی برای بعضی افراد آمدن لغات خارج از کتاب هست که معنی آن ها را نمی دانند. تکنیک اصلی برای رفع این مشکل به این صورت است که شما جمله ای که آن لغت در آن آمده است را تا جای ممکن ترجمه میکنید و همان لغت را عینا در ترجمه ی خود می آورید. به طور مثال :

The campany convinced workers to work till next month.

در اینجا ما معنی convinced را نمی دانیم پس به اینصورت ترجمه می کنیم:

The campany convinced workers to work till next month.

تا ماه آینده _ تا کار کنند _ کارگر ها را _ کرد convinced _ شرکت

تا اینجا ممکن است بتوان با توجه به نحوه ی قرار گیری کلمه در جمله بتوان معنی آن را حدس زد. اگر باز هم نامفهوم بود و نمی شد آن را حدس زد به همین صورت آن را رها می کنیم و سعی می کنیم با قسمت ها معلوم جمله به سوال پاسخ داد.
تکنیک بعدی که در آزمون های آیلتس و تافل که ریدینگ های طولانی و سخت دارند بسیار استفاده می شود، تکنیک skimming است. این تکنیک به طور کامل و مفید در اینترنت توضیح داده شده است و می توان با این تکنیک تایم تحلیل کردن متن را تا حد زیادی کم کرد.
نکته مهم دیگر این هست که بهتر است اول یک نگاه کلی به سوالات بکنید تا ببینید که از شما چه می خواهند و وقتی که در هنگام تحلیل متن به آن بخش ها رسیدید با دقت بیشتری آن ها بخوانید و حتی از بخش هایی که نیازی به آن ها برای حل سوال ندارید بگذرید تا تایم بیشتری داشته باشید.

نکاتی برای آنکه در تایم کم بتوانیم درصد خود را در زبان خارجه بالا ببریم:
در کل زبان خارجه درسی هست که به داشتن پیش زمینه ی خوب نیاز دارد و بالا بردن زیاد و سریع درصد کار سختی است اما می توان با انجام دادن روزانه ی تست زنی گرامر و لغت و همچنین کار کردن یک یا چند درک مطلب و کلوز تست هر دو یا سه روز، درصد آن را تا حد قابل قبولی بالا برد.
همه ی تست های زبان برای حل شدن نیاز به داشتن علم کافی از لغت و گرامر هستند؛ حتی کلوز تست و درک مطلب هم به غیر از نیاز به یاد داشتن تکنیک حل آخر سر بستگی به دانش شما در لغت و گرامر دارند. پس بنابراین کار کردن این دو مبحث بسیار مفید هست.
از بین دو بخش لغت و گرامر ، بخش گرامر بخش مهم تر و سخت تر و در عین حال کم حجم تری است و به نظرم کار کردن این بخش در زمان کم ممکن است. همچنین از لغات نباید ترسید و اگر حجم نخوانده ها زیاد هست می توان فقط به کار کردن لغات اصلی و مهمی که در کنکور های قبل آمده است بسنده کرد.

🔘دینی

🔵نکاتی برای جمع بندی بهتر درس دینی و پیشرفت در زمان باقی مانده

🔹توجه به کلید واژه ها و ارتباط آن با تیتر ها و آیات
به طور مثال جمله«اعمال پیامبران و امامان معیار و میزان سنجش اعمال قرار می گیرد»
زیر تیتر برپا شدن دادگاه الهی گفته شده اما بخاطر کلمه پیامبران و امامان طراح حضور شاهدان و گواهان رو داخل گزینه ها قرار داده می شود و بعضی ممکن است دچار اشتباه شوند.
پس نکته دیگر اینکه سعی کنید بیشتر از این که به دنبال مفهوم باشید، حفظ کنید.

🔹برای درس دینی نیاز به تست زیاد نیست، بررسی تست های چند سال اخیر همه رشته ها، چون شباهت زیادی بین سوالات کنکور های سال های گذشته وجود دارد و این کار باعث می شود نکاتی که مورد توجه طراحان بوده مورد توجه بیشتری قرار دهیم و واکاوی دقیق سوالات کنکور دقیق به صورتی که نکاتی و بخش هایی از آیات که در کنکور آمده است را هایلایت کنید.

🔹مرور روزانه حداقل روزی یک درس، اگر سطح خوبی دارید می توانید روزی چند درس مرور کنید. در پایان هفته هم از دروسی که طی هفته خوانده شده مرور به عمل بیاد (مثلا ۶ درس) که این کار خیلی به تثبیت مطالب در حافظه کمک می کند.

ابتدا برای شروع خواندن یک درس ، آیات خوانده شود بعد متن کتاب بعد همان صورتی که بیان شده واکاوی سوالات کنکور سپس خواندن دوباره ی آیات ،‌ در این وهله مخاطب آیه و حتی فعل ها و …دقت شود و مهم ترین کار این است که یه پیام آیه کوچک کنار آیه نوشته شود مثلا این آیه به صورت کلی به چه چیز اشاره دارد . آیات اگر چندیدن بار حتی روخوانی شوند در حافظه باقی خواهد ماند پس همان دور اول ، به حفظ کردن آیات تلاش نکنید .
در این ماه پایانی سعی کنید از خلاصه ها یا اینکه از کتب جمع بندی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی مرور کنید.
خواندن دروسی که مرتبط با هم هستند هم می توانند مفید واقع شود مثلا یک روز دروسی که با موضوع برزخ مطرح شده مطالعه شود و روز بعدی دروسی که مرتبط با آخرت یا ازدواج است مطالعه شود همچنین می توانید از این روش در دو روز استفاده کنید.

🔘ادبیات

ادبیات شامل 5 قسمت است :
لغت و املاء_تاریخ ادبیات_قرابت معنایی_آرایه های ادبی_زبان فارسی

درصدآورترین مباحث در ماه های پایانی:

لغت و املاء_تاریخ ادبیات_قرابت معنایی

مباحث سخت و تکنیکال:
آرایه های ادبی_دستور زبان فارسی

عوامل موثر پیشرفت این درس در ماه های پایانی:

بهتر است این درس را در برنامه ی روزانه قرار دهیم و با مطالعه ی مستمر، پیشرفت خود را در این درس مشاهده کنیم

جمع بندی این درس، بهتر است به صورت مبحثی صورت بگیرد؛ زیرا چینش سوالات این درس در دفترچه ی کنکور سراسری به صورت مبحثی است.

جمع بندی ادبیات، حتی به کسانی که تا زمان جمع بندی مطالعه ی درستی نداشته اند، بسیار کمک کننده هست.

لغت و املاء:
روزانه یک زمان مشخص را به این درس اختصاص بدهید.
اولویت مطالعه، با لغات انتهای کتاب درسی است.
پس از تسلط به لغات به انتهای کتاب درسی، تمامی کلمات متن های کتاب درسی را مطالعه کنید.
هنگام مطالعه، حتما به املاء درست کلمات توجه نمائید.
برای تثبیت معانی لغات و شکل درست کلمات، می توانید تست زنی انجام دهید؛ تست زنی بهتر است به صورت جامع از تمامی دروس باشد.

حتما تیپ شناسی کنید و در تست زنی، تیپ تست های مختلف را حل کنید؛ اگر در یک تیپ تست ضعف دارید، از آن تست بیشتری کار کنید تا به تسلط برسید.

در املاء توجه به متشابهات معنایی بسیار اهمیت دارد، اگر معنای جملات را در جمله یاد بگیرید، کار شما بسیار ساده می شود.
به هنگام مطالعه ی واژگان، یادداشت و تمرین واژگانی که اهمیت املایی دارند، توصیه می شود.

استفاده از کتب مبحثی برای این درس می تواند مفید باشد.

دستور زبان فارسی:

این مبحث از ادبیات، همانند اکثر دروس اختصاصی حالت تکنیکال دارد و نیازمند تست زنی بسیار زیاد است.
در این درس باید با تست زنی، مطالب را بازیابی کرده و اطلاعات خود را در تست ها پیاده سازی کنیم.
بهترین روش مرور این مبحث، تست زنی و دسته بندی مطالب است.

رفع اشکال این درس، باید به صورت مبحثی باشد و مبحث به مبحث تست زنی، دسته بندی و مرور را انجام دهیم.

تست زنی این درس، باید همراه با تیپ بندی و تیپ شناسی باشد؛ هنگام تست زنی ممکن است دچار اشتباهات متداول و تکراری ای شویم، بهتر است این اشتباهات را یادداشت کنیم و قبل از هر آزمون آن ها را مرور کنیم.

در زبان فارسی، پنج مبحث زیر بیشتر مورد توجه طراحان هستند و درواقع تست خیزاند و می توان گفت همه ی تست ها از این مباحث مطرح می شود :
1_ واج، تکواژ، واژه 2_گروه اسمی 3_گروه فعلی 4_ نوع واژه ( مشتق_مرکب) 5_ویرایش در برخی کنکورهای سراسری دیده شده که از مباحث حفظی دیگر مثل واژگان دخیل عربی نیز تست طرح شده ولی مباحث اصلی فوق بیشتر تست خیز هستند.

۱)واج،واژه و تکواژ سوالات نسبتا پر تکرار و دشوار کنکور هستند.
۲)نقش های تبعی و وابسته ها سوالات پر تکرار و نسبتا ساده تر.

اول از همه باید گفت که اگر در مباحثی ضعف شدید دارید و حتی با تست زنی زیاد نیز از پس آن بر نیامده اید آن را حذف کنید و تمرکز خود را برای تقویت نقاط قوت خود بگذارید.

قرابت:
۱) برای قرابت حتما روی واژگان کتاب درسی مسلط باشید و ترجیحا شعرهای کتاب درسی که در زمینه های حماسی، غنایی و تعلیمی هستند را بیشتر از سایر اشعار جمع بندی کنید. درست است که همه ی قرابت های کنکور از داخل اشعار داخل کتاب نیستند ولی مفهوم آنها همان مفاهیم به کار رفته در کتاب درسی است‌.

۲) لازم است شما قدرت درک ادبی خود را در تست و در اشعار جدید تقویت کنید. اگر داخل این مبحث ضعف شدید دارید کارکردن روزانه می تواند بسیار ‌کارآمد باشد.

۳)برای حل بهتر قرابت بهتر است آرایه هایی همچون تشبیه و استعاره را به خوبی بلد باشید.

آرایه:
۱) آرایه مبحثی از ادبیات است که بیشتر جنبه ی مفهومی دارد بنابر این باید میزان تست زنی در این مبحث آنقدر بالا بوده باشد تا قدرت تشخیص شما در آن نیز بالا برود.

۲)اگر در آرایه ای ضعف شدیدی دارید پیشنهاد می شود قبل از رفتن سراغ ابیات خارج از کتاب ، آن را روی اشعار کتاب درسی کار کنید.

۳)در هنگام جمع بندی آرایه ترجیحا زوج آرایه ها را با هم جمع بندی کنید:
تشبیه و استعاره ، مجاز و ایهام ، تضاد و پارادوکس ، کنایه و اسلوب معادله ، تلمیح و تضمین ، واج آرایی و مراعات النظیر

تاریخ ادبیات:

تاریخ ادبیات بیشتر جنبه ی حفظی دارد و با مرور روزانه تا کنکور چندین بار میتوان آن ها را دوره کرد. به تست زیادی نیاز ندارند اما بایدتعداد کمی تست زده شود و آن ها را تیپ شناسی کرد، تکرار و مرور هر روزه لازم است.همچنین با استفاده از فیش نویسی میتوان در دوره ای کوتاه یادگیری این مبحث را تکمیل کرد.

 

تهیه شده در دپارتمان آموزشی امیر میرهلی

خروج از نسخه موبایل