نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

چرا به بودجه بندی آزمون نمی‌رسم؟

نرسیدن به بودجه بندی آزمون یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان است. زیرا وقتی که به بودجه بندی نمی رسیم، تراز افت پیدا‌ می‌کند و باعث سرخوردگی و حرف‌های نگران کننده دیگران خواهد شد. در نتیجه اضطراب ایجاد می‌شود و حتی اگر دانش آموز به بودجه آزمونی رسیده باشد، این نگرانی همراه او خواهد بود. در واقع تمامی این اتفاقات زنجیره وار به هم مرتبط هستند. همه ی این موانع باعث می‌شود فرد با خود بگوید چرا به بودجه بندی آزمون نمی‌رسم؟

در ابتدا باید توجه کنید که دانش آموز کنکوری باید به مناسبات آزمون و فلسفه آزمون دادن به خوبی آگاه باشد. همچنین بداند نرسیدن به بودجه آزمون کاملا طبیعی است و به آرامی به سمت هدفش حرکت کند. آکادمی دکتر امیر میرهلی در این مقاله سعی دارد به سوال چرا به بودجه بندی آزمون نمی‌رسم، پاسخ دهد و علت این مسئله بررسی کرده و به مشکلات ناشی از آن بپردازد.

 

نیاز به زیرسازی و رعایت پیش نیازها برای رسیدن به بودجه بندی آزمون

این علت را با یک مثال توضیح می دهیم؛ شخصی قصد دارد خانه ای را بسازد و برای این کار به مهندس ساختمان مراجعه میکند. مهندس با توجه به وسعت زمین و خانه مورد انتظار فرد، زمانی را تعیین میکند اما آن فرد نمی‌پذیرد و می‌خواهد خانه در مثلا ۱/۴ زمان تعریف شده ساخته شود. مهندس به آن فرد می‌گوید از نظر تخصصی اینکار امکان پذیر نیست و باید زمانی صرف پی ریزی، اصول معماری و …صرف شود.
این وضعیت مشابه وضع دانش آموزی است که بدون رعایت پیش نیاز ها، بودجه بندی را تمام کند که اگر اینکار هم انجام دهد، کیفیتی در مطالعه‌ نمی‌بیند.برای مثال یک کنکوری حرفه ای می‌داند در درسی مثل ریاضی مبحث تابع و مثلثات جز پیش نیاز ها هستند و برای درک سایر مباحث نیاز به یادگیری این مباحث دارد.

ضعف علمی

مسلما اگر دانش آموز به هر دلیلی ضعف درسی داشته باشد، اولویت با برطرف شدن ضعف هاست‌ و باید برای آنها زمان صرف شود و بعد از اطمینان از به تسلط رسیدن، سراغ مباحث بعدی رفت و در این شرایط برنامه هم آهسته تر پیش میرود. در اینجا برخی از دانش آموزان دچار اشتباه مهلکی می‌شوند و رسیدن به بودجه را فدای تسلط می‌کنند. این افراد به این توجه نمیکنند که در مباحث ضعف دارند و باید روی آن تمرکز کنند تا به تسلط برسند آنها صرفا به میخواهند به بودجه برسند در نهایت در دوران جمع بندی دچار مشکل می‌شوند زیرا هیچ مبحثی را کامل یادنگرفتند

 

کم کاری های خود دانش آموز در رسیدن به بودجه بندی آزمون

در اینجا هم به مانند اوایل سال جدید است که اکثر مردم شور و اشتیاق زیادی برای انجام یک سری کارها دارند، هرچه جلوتر میرویم، انگیزه هم کمتر می‌شود بعضی اوقات هم برعکس است؛ دانش آموز می گوید من چند هفته تا آزمون بعد فرصت دارم هفته اول کمی استراحت میکنم هفته بعد پرانرژی میخوانم و متاسفانه تعادل وجود ندارد.

صرف زمان برای اتمام مراحل یادگیری فصلی خاص

ممکن است تمام مراحل یادگیری فصلی کامل نشده (مثلا چند مرحله آخر مرور) و به خوبی تثبیت صورت نگرفته باشد اما فصل جزو بودجه بندی است. در این حالت بعد از آزمون هم، چند روز اول باید به تکمیل مراحل باقی مانده پرداخت و رفع اشکال باید انجام شود ولو اینکه آن فصل در بودجه آزمون بعدی نباشد.

 

نکات مهم در بودجه بندی آزمون

در این قسمت برخی نکات مهم برای شما بازگو میکنیم تا بتوانیم به شما دانش آموزان عزیز در مقاله چرا به بودجه بندی آزمون نمی‌رسم؟ کمک کوچکی کرده باشیم.

کندخوان نباشید

برخی از کنکوری های برای خواندن صرفا چند خط مدت زمان زیادی را صرف میکنند پیشنهاد می شود فایل تند خوانی را از منشی دریافت کنید.

استفاده از تایم مرده برای رسیدن به بودجه بندی آزمون

تایم های مرده به تایم های رفت آمد مدرسه و خانه می‌باشد در این تایم ها میتوانید درس های لقمه‌ای را بخوانید این درس ها شامل کلمات ادبیات و زبان بررسی یکسری فرمول ها و غیره میباشد. استفاده از این تایم ها بسیار سودمند بوده و شما را در برنامه جلو می اندازد.

استفاده از کرنومتر

پیشنهاد می‌شود علاوه بر محاسبه تایم مطالعه خود از کرنومتر برای تایم استراحت خود استفاده کنید تا متوجه زمان سوخته خود شوید.

تعداد تست بودجه بندی آزمون

گاهی با مباحث برخود میکنیم که تعداد تست بالایی دارند و همین موضع سبب میشود که به بوجه آزمون نرسید پیشنهاد می‌شود وقتی تعداد تست مبحثی زیاد بود تست های آن را مضربی بزنید و باقی تست ها را در زمان مرور کار کنید.

پرسش و پاسخ با امیر میرهلی در رابطه با بودجه بندی آزمون 

پرسش1: 

من نمیتونم تو تایم آزمون به بودجه بندیا برسم از یه سمتم کلاسام درگیرم میکنه دوبرنامه میشم
بنظرتون اوکیه من با بودجه استادام بیام جلو و آزمونارو فقط تا هر سرفصلی که بهش رسیدم جواب بدم تا عید و از اونجا جدی تر دیگه بودجه آزمونارو پیگیری کنم؟؟

پاسخ:

بالای ۹۸ درصد بچه ها نمیتونن.
دوبرنامه ای معنا ندارد همه هنر یک دانش آموز اینه که هر چندم کلاس و مشاور و مدرسه و غیره میره سعی کنه به گونه های مختلف در یک چهار چوب مسیر و راستا قرار دهد ما که نمتونیم که خودمان را به معلم یا مشاور بسپریم که هرجوری خواست جلو بره. ازمون و مدرسه بر اساس چارت آموزش پرورش جلو میرن مشاور هم قاعدتا باید در همین راستا باشد مگر موارد استثنایی باشد. کلاس بهتره برآن محور جلو رود حالا اگر کلاسی ثبت نام کردم و با آزمون مطابق نبود. دیگ چاره ایی نیست و میشه خارج از برنامه در حد یادگیری انجام داد. بنابراین این نگرش شما و مدل برخورد و روش شما است که براتون آشفتگی ایجاد کرده ن نفس کلاس ها که من دو برنامه و چندبرنامه شدم .
فلسفه آزمون دادن که من چند رصد هدف گذاری کردم و رسیدم خوندم و از آن میزانی که خواندمم چند درصد کسب کردم ابدا قرار نیست شما به بودجه کامل آزمون برسید.

 

پرسش2: 

آیا می توان بودجه را طوری تنظیم کرد که همه دانش آموزان بتوانند به آن برسند؟

پاسخ:

بدون تردید خیر . زیرا دانش آموزی ممکن است یک فصل را مطالعه کرده باشد و دیگری دو فصل را خوانده باشد و به همین ترتیب میزان مطالعه ی دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است.
و در واقع هدف اصلی شرکت در آزمون این است که دانش آموز صرفا خوانده های خود را محک بزند و مسئله مهم این است که هر فردی چه میزان آمادگی داشته و چه درصدی را بر حسب میزان آمادگی خود کسب کرده است‌.

 

پرسش3:

تو قلم چی بیشتر آزمونا به بودجه بندی تو بعضی درسا مثل فیزیک نمیرسم،کلا جدیدا حس میکنم قلم چی داره بدجور ضربه میزنه بهم و اگه الان خوب نخونم بعد تو جمع بندی دچار مشکل میشم و از یک طرفیم استرس گرفتم که این مطالبی که خوب نشد جمع کنم تا الان رو چجوری باید بعد عید جمع کنم
کلا حجم آزمون داره بهم فشار میاره.

پاسخ:

قلمچی به شما ضربه نمیزند قلمچی ماهیتش مشخص است. یه آزمونه که یک بودجه کلی داره برای همه و آزمون هم میگیره. شما باید مدل برخوردت با این بودجه مدل درستی باشه و خارجی بشی از بحثی که من حتما باید به بودجه برسم. قرار نیست به هیج وجه بودجه آزمون تموم بشه خیلی خیلی شاید ۲-۳ درصد دانش آموزان باشند که به کل بودجه میرسند. هرچی خوندی همان را جواب بده ۲۰ درصد خوندی ۱۵-۱۰درصد توی آزمون کسب کن
کی گفته دوران جمع بندی دچار مشکل میشوی؟!
کی گفته برای خودت یک فرض اشتباهی بسازی و بر اساس اون فرض نتیجه گیری کنی و ایجاد اضطراب برای خودت بکنی؟ از کجا این فرض را اوردی؟ ابدا این طور نیست شما میتوانید بعد از عید همچنان پیش روی کنید و درس هایی که خواندی را جمع بندی کنی برنامه میخخواد چیز پیچیده ای نیست.
مباحث را به چند دسته تقسیم میکنی
مسلط
نیمه تسلط
فراموشی و یا غیره
بر مبنای هر کدوم از اینا میای یه برنامه خاص میریزی اگر فصلی فراموش شده و سخت و پیچیده نیست و میشه سریع جمع و جورش کرد میذارمش تو برنامه و بیشتر رفع اشکال میکنم و تست آموزشی میزنم اونی که نیمه مسلط است احتمالا مشکل تست زنی هست بیشتر تست میزنم . اگه مشکلم صرفا بخش های از یک فصل خاصه اونا رو کار میکنم و اونایی مسلط هستم یه سری تست زمان دار تست درس میزنم.
اینا هر کدوم اینا برنامه داره

در نهایت

تراز با اهمیت است اما نباید کمیت های این چنینی کیفیت مطالعه را تحت الشعاع قرار دهد. چرا که نتایجی به مراتب ناخوشایندتر به دنبال دارد. در این مقاله سعی داشتیم به  سوال چرا به بودجه بندی آزمون نمی‌رسم؟ را پاسخ دهیم و نکات مهم را به شما یادآوری کنیم. امیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله کرده باشید.

آکاذمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش‌ها را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد .ازاین رو می‌توانید با استفاده از سایت و کانال‌ها از این آموزش‌ها به صورت رایگان بهرمند شوید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید رزومه امیر میرهلی را بخوانید.

 

پرسش و پاسخ رایگان، برگزاری سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال و ارائه راهکارهای مطالعاتی و درسی

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور انسانی، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور انسانی

ویدیو های آموزشی و علمی در حوزه کنکور هنر، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور هنر

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور زبان، آموزش زبان انگلیسی کنکور و آموزش مفهمومی و تکنیکی زبان انگلیسی

خروج از نسخه موبایل