نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

برنامه ریزی کنکور در عید نوروز

برنامه ریزی مطالعه و مرور کنکور در ایام عید

بسیاری از داوطلبان در عید نوروز مطالعه‌ی دروس را متوقف می‌کنند و به اصطلاح به استراحت می‌پردازند که این شیوه کاملا نادرست و اشتباه است. زیرا مطالعه در عید‌نوروز به علت نزدیک شدن به زمان کنکور بسیار حائز اهمیت است و قطعا مطالعه و مرور مطالب خوانده شده در این بازه ی زمانی می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند. در ادامه به  بررسی بهترین برنامه ریزی مناسب داوطلبین و نحوه ی استفاده از فرصت طلایی عید میپردازیم.

عید نوروز فرصت طلایی برای کنکوری ها

برنامه ریزی کنکور در عید نوروز

تعطیلات نوروز که از آن به عنوان دوران طلایی در میان کنکوری‌ها یاد می شود یکی از زمان‌هایی است که با یک برنامه ریزی درست و اصولی می‌توان گوی سبقت را از دیگران ربود. بنابراین از این فرصت نهایت استفاده را ببرید با و برنامه ریزی اصولی و تلاش مستمر مسیر دستیابی به اهداف خود را با موفقیت بپیمایید. به صورت کلی داوطبین را میتوان در دسته های زیر قرار داد:

1.داوطلبانی که دیر برای مطالعه کنکور شروع کرده‌اند

برنامه ریزی کنکور در ایام تعطیلات برای داوطلبانی که از ماه بهمن یا اسفند برای مطالعه آماده شده‌اند کمی متفاوت است. پیشنهاد ما به این داوطلبان درس خواندن برای کنکور در ایام نوروز است. این داوطلبان باید مانند روزهای قبل از تعطیلات برای کنکور آماده شوند و مباحث و مفاهیم را یاد بگیرند. آن‌ها در حالت عادی کمی دیرتر از بقیه داوطلبان شروع کرده‌اند، بنابراین بهتر است در ایام عید با سرعت بیشتری به مطالعه مفاهیم درسی بپردازند.

2.داوطلبانی که از اول سال تحصیلی برای مطالعه کنکور شروع کرده‌اند

برنامه ریزی برای این دسته از داوطلبان کمی متفاوت‌تر است. این دسته از داوطلبان مطالعه کنکور در عید را باید تنها با مرور سپری کنند. آن‌ها در تمامی طول سال درس خواندند و فقط نیاز به مرور و تست زنی دارند.

دانش آموزان در نهایت به 3 دسته تقسیم میشوند

1-دانش آموزان ضعیف: کسانی که تا کنون تقریبا درسی نخوانده اند. نباید به فکر تمام کردن همه‌ی دروس باشید. و بهتر است خواندن بخش هایی که تست کمتری دارند صرفه نظر کنید. توصیه میشود با قدم های کوچکتر برای مطالعه مباحث سخت تر شروع کنید و به یکباره به نوک قله نگاه نکنید.

2-دانش آموزان متوسط: دانش آموزانی جسته و گریخته به مطالعه پرداخته اند اما به برنامه آزمون نرسیده اند یا بخشی از درس‌ها را هنوز نخوانده اند. اولویت اصلی را بگذارید روی مباحثی که قبلا خوانده‌اید و ابتدا به تثبیت آنها بپردازید. سپس مطالب جدید را بخوانید.

3-دانش آموزان قوی: مطابق برنامه ریزی منسجمی پیش رفته اند. در این ایام حتما مطالب قبلی را تثبیت کنید. نگران مباحث جدید نباشید.

روش درس خواندن در عید نوروز

1-برای مرور دروس از کتاب هایی استفاده کنید که ماهیت تستی و آزمونی دارند. مثل 3 سطحی قلمچی، موج آزمون الگو یا فصل آزمون خیلی سبز. همچنین میتوانید سوالات آزمون های قبلی را بخوانید.
2-اگر کتابی دارید که از قبل ناقص مانده است ، تمرکز خود را روی آن نگه دارید و روی همان کار کنید. ولی اگر کتاب‌تان تست جدیدی ندارد، کتاب جدیدی را شروع کنید.
3-وارد فاز کنکور های عمومی سال های قبل را کم کم شروع کنید. غیر از تجربی برای بچه هایی که مسلط ترند.
4-برای همه درس ها تیپ بندی سوالات را شناسایی کنید و بنویسید. تیپ شناسی راز عید است.
6-دنبال درصد 100 نگردید. و به خود استرس ندهید. در عوض پاسخ های تشریحی را با دقت مطالعه کنید.

در برنامه عید چه درس هایی بگذاریم؟

درس های پایه رو جمع کنید

اکثر آزمون های آزمایشی در ایام نوروز مباحث پایه رو می آزمایند. که کار درستی است. دوران عید آخرین زمانی است که شما مباحث سال های پایه را با دقت بیشتر مطالعه میکنید و یاد می‌گیرید. در ایام تعطیلات حتما دروس پایه را جدی بگیرید. چون با از دست دادن این زمان طلایی ممکن است دیگر نتوانید دروس پایه را جمع بندی کنید. اگر در ایام تعطیلات روی مباحث پایه مثلا 70 درصد تسلط داشته باشید، احتمالا در 3 ماهه ی پایانی نتوانید به درصد بالاتری برسید. و بیشتر سعی کنید تسلط خود را در همین حد نگه دارید. در عید آزمون‌های آزمایشی مباحث سال آخر متوسطه را  نیز مورد آزمون قرار میدهند اما بهتر است وقت بیشتری بر درسهای پایه بگذارید و حتی تا چند روز بعد از تعطیلات هم به مطالعه ی دروس بپردازید تا بتوانید درست و دقیق جمع بندی پایه ی خود را پایان دهید. 

 

نحوه خواندن دروس تخصصی

ریاضی

تست پوششی کار کنید. یعنی ابتدا نگاه اجمالی به درسنامه کنید سپس از تست های یک منبع تست بزنید. نواقص خود را بیابید و دوباره درس نامه بخوانید و تست رندوم بزنید. آنقدر این را تکرار کنید تا کامل فصل را یاد بگیرید. تیپ بندی سوالات را شناسایی کنید و بنویسید. منبع: موج آزمون خیلی سبز. 
به کمک یک مشاور یک سری مباحث را در صورت نیاز حذف کنید. نمره آور ترین مباحث به ترتیب اولویت که برای 50 درصد کافی است: حد -مشتق -کاربرد مشتق- آمار- احتمال -مثلثات

زیست شناسی

لازم نیست انبوهی از نکات ریز در عید بخوانید. شما در عید فقط باید نکات کلی و پرتکرار را مرور کنید. یادگیری نکات جزئی مربوط به قبل و بعد ایام تعطیلات است. ببنیند طراح‌ها در هر فصل از چه مباحثی سوال طرح میکنند. سوالات کنکور های اخیر و آزمون ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که چه مباحثی بیشتر مورد توجه و تمکرکز طراحان قرار دارد. دنبال نکات عجیب و غریب نباشید. منبع: آزمون پلاس، موج آزمون، سوالات آزمون های قبلی

فیزیک

تست پوششی بزنید. تیپ بندی انجام دهید. اگه میخواهید حذف داشته باشید موج و نوسان را حذف نکنیدمنبع: فصل آزمون، اگر قوی هستید دنبال تست سخت میگردید موج آزمون بگیرید. 

شیمی

سوالات را بشناسید. باید بتوانید سوالات وقت گیر را سریع شناسایی کنید. منبع: موج آزمون، جمع بندی مهرو ماه. 

حتما تفریح را در برنامه ریزی عید قرار دهید

زیبایی طبیعت بخصوص در اوایل بهار بی حد و حصر است. اگه بتوانید تنهایی به دل طبیعت و به آینده ای که پیش روی خود دارید فکر کنید، میتوانید انگیزه خوبی برای ادامه ی راه پیدا کنید. پس بهتر است به جای حسرت خوردن از گذشت عید و در خانه ماندن کمی به خود استراحت بدهید. از تاثیر طبیعت غافل نشوید و برای ادامه‌ی راه سوخت انگیزشی جمع کنید. 

رفتن به عید دیدنی در برنامه ریزی عید نوروز

اگر از حضور در جمع و سوالات احتمالی در مورد آینده و سرنوشت کنکور انرژی منفی و استرس نمی‌گیرید. شاید تجدید دیدار با اعضای خانواده بد نباشد. به شرطی که تبدیل به مهمانی هر روزه نشود. به کم قناعت کنید و از بودن در کنار خانواده و آجیل های عید لذت ببرید.

آخرین نکات در مورد برنامه ریزی کنکور در عید

مطالعه کنکور در ایام تعطیلات نوروز باید کاملا هدفمند باشد. این بدین معنی است که داوطلبان باید از قبل برای این موضوع یک برنامه ریزی دقیق داشته باشند. برنامه ریزی کنکور در ایام تعطیلات نوروز باید در مراحل کامل زیر صورت گیرد.
1-درس‌های تخصصی و عمومی را مطالعه، مرور، بررسی و خلاصه‌نویسی کنید.
2- 45 دقیقه درس بخوانید و 15 دقیقه استراحت کنید.
3-روزانه با توجه به برنامه‌ای که دارید 8 الی 10 ساعت درس بخوانید
4-تست‌های تالیفی یا تست‌های کنکوری حل کنید.
5-با توجه به جواب‌ تست‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید.
6-نقاط ضعف خود را با مرور و مطالعه بیشتر به نقاط قوت تبدیل کنید.
7-مباحثی که نقطه قوت هستند را فقط در آخر آن روز مطالعه و مرور کنید.

در کل اتلاف وقت و اهمال کاری میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است داوطلب برنامه ی سخت و ناممکنی را تدارک ببیند، در نتیجه از آن رنج میبرد و جذب برنامه نمیشود.

در نهایت

در مجموع مسیر کنکور با قدم های کوچک شما ساخته می شود و موفقیت شما نیز در گرو همین قدم ها است. بهترین کار آن است که قدم های خود را مطمئن بردارید و برنامه ریزی کنید و از تمامی زمان های خود به بهترین شکل استفاده کنید و هدف و انگیزه ی خود را از یاد نبرید که این دو از مهمترین عاملان حرکت شما در این مسیر هستند.

خروج از نسخه موبایل