نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

بررسی منابع تست موجود دربازار برای درس ادبیات

منابع ادبیات کنکور 1400

ادبیات را چگونه بخوانیم ؟

یکی از چالش های داوطلبان کنکوری، طریقه ی مطالعه ی درس عمومی ادبیات است .
این درس بهتر است به صورت موضوعی خوانده شود. به تقسیم بندی زیر دقت کنید :

1.قرابت معنایی
2. آرایه های ادبی
3. لغت و املا
4.تاریخ ادبیات
5.دستور زبان فارسی
در ادامه به صورت مجزا هر یک را بررسی خواهیم کرد.

قرابت معنایی

این بخش نیاز به مداومت و تلاش مستمر دارد. تست زنی قرابت معنایی نباید به صورت انبوه باشد بلکه پیشنهاد می شود که آهسته و پیوسته و حتی موضوعی پیش بروید و تست بزنید .

آرایه های ادبی

توصیه می شود که ابتدا تمام آرایه هارا به صورت مجزا بررسی و مطالعه کنید و با تست های آموزشی مهارت خود را بالا ببرید . سپس به سراغ سوالات کلی بروید.
ردپای این بخش را در قسمت قرابت معنایی هم می توان مشاهده کرد به گونه ای که به درک بهتر اشعار نیز کمک شایانی می کند.

دستور زبان

این بخش همانند آرایه های ادبی جز مباحث تکنیکال عمومی شمرده می شود.
ابتدا بهتر است مباحث ساده تر دستور زبان فارسی را شناسایی کنیم . اولویت بندی مطالب دید خوبی به شما می دهد.
به طور معمول ارتباط زیادی بین مباحث این بخش وجود ندارد و تست های دستور زبان یه صورت ترکیبی طراحی نمی شوند بنابراین شما می توانید بعد از مطالعه و فهم درست هر بخش، به سراغ قسمت بعدی بروید .
مرور و تست پوششی مباحث قبلی فراموش نشود.

لغت و املا و تاریخ ادبیات

این دو بخش بیشتر جنبه ی حفظی دارند و خواندن آن ها زمان کمتری را می طلبد .
برای مطالعه ی این دو قسمت می توانید از فیش نویسی استفاده و فیش های نوشته شده را در فواصل زمانی معین، مرور کنید.
دوره و تکرار لغات و مطالب مربوط به تاریخ ادبیات ، بعد از عید اهمیت بیشتری پیدا می کند اما به هیچ عنوان نباید از مطالعه ی این دو مبحث غافل شوید.

به سراغ یکی دیگر از سوالات رایج دانش آموزان کنکوری برویم
بهترین منبع برای مطالعه ی درس عمومی ادبیات کدام است؟

کتاب های مبحثی انتشارات نشرالگو

کتب مبحثی این انتشارات ، از پیشتازان کتاب های مبحثی درس ادبیات می باشند و دانش آموزان نیز استقبال خوبی از آن ها می کنند.
کتاب قرابت معنایی نشر الگو ، پس از آموزش نحوه ی مطالعه، نحوه ی خوانش اشعار و طریقه ی بالا بردن درک ادبی را آموزش می دهد . پس از آن به ارائه مفاهیم پر تکرار می پردازد و مفهوم ابیات کتب درسی را به خوبی بازگو می کند.
در کتاب آرایه های ادبی، ما شاهد نظم و چیدمان منطقی مباحث و تست ها هستیم .
در ابتدا تک تک آرایه ها با تعداد اندکی تست به صورت مجزا بررسی می شوند و دانش آموز خودرا برای تست های نجومی و جامع کتاب آماده می کند.
کتاب دستور زبان فارسی این انتشارات، تمام مباحث دستوری سه سال را جمع آوری کرده است و پس از ارائه درسنامه کامل هر مبحث، به سراغ تست های آن می رود.
سوالات براساس سطح دشواری آن ها طبقه بندی شده اند همچنین مولف در این بخش تکنیک های ابداعی خود را به دانش آموزان معرفی می کند.
کتاب تاریخ ادبیات انتشارات نشرالگو، کتاب جدیدی است که شامل همه ی آثار مطرح شده در کتب درسی، می شود . البته با توجه به تغییر سبک سوالات تاریخ ادبیات در کنکور 1399، رویکرد این کتاب در طراحی سوالات تغییر کرده که این موضوع به نوبه ی خود مفید تلقی می شود.

کتاب های موضوعی انتشارات خیلی سبز

این کتب تحت عنوان “هفت خوان” در بازار عرضه شده و اصلی ترین رقیب کتاب های مبحثی نشرالگو به حساب می آیند.
کتاب قرابت معنایی این مجموعه، به صورت درس به درس نوشته شده و علاوه بر ارائه درسنامه و پاسخنامه قوی، تست های ترکیبی خوبی نیز دارد.
کتاب آرایه های ادبی خیلی سبز از سه بخش آموزش، آزمون و پاسخنامه تشکیل شده است و تمام دغدغه های داوطلب را در این مبحث پوشش می دهد.
در کتاب دستور زبان فارسی، تمام مباحث سه پایه ی تحصیلی گنجانده شده و به صورت مبحثی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا توضیحات یک مطلب و مثال های آن آورده شده تا جنبه ی آموزشی محتوا حفظ شود . در نهایت با تست های ترکیبی مبحث را جمع می کند.
کتاب لغت و املای این انتشارات نیز به صورت درس به درس نوشته شده و درسنامه های پر باری دارد. تست های ترکیبی و جامع این کتاب از جمله امتیازات مثبت آن به شمار می روند.

کتاب میکروطلایی گاج

این کتاب در دو جلد نوشته شده، جلد اول بانک تست و درسنامه و جلد دوم پاسخنامه است.
درسنامه ها به صورت فشرده نوشته شدند اما مطالب اصلی هر مبحث به صورت شیوا و روان بیان شده و دانش آموز را جذب می کند.

برای داوطلبانی که ضعف علمی شدیدی در ادبیات دارند، این کتاب اصلا توصیه نمی شود اما نمی توان منکر این شد که میکروطلایی گاج شمارا از نظر منبع تست غنی و بی نیاز می کند.
در این مجموعه روش های میانبر و تکنیک هایی برای حل سوالات بیان شده که کارآمد می باشند.
در کنار این کتاب ،کتبی تحت عنوان مینی میکرو طلایی به چاپ رسیده تا به صورت مجزا و مبحثی ، مطالب ادبیات را پوشش دهند.

کتاب های موضوعی نشر دریافت

مجموعه ی ادبیات این انتشارات، عموما متناسب با دانش آموزان قوی تر است. درسنامه های این کتب، به صورت موشکافانه مباحث را رصد می کنند. کامل بودن این درسنامه ها به حدی است که در بعضس مواقع ممکن است برای داوطلبان کسل آور باشد.
البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که تعداد تست های این مچموعه، نسبت به کتاب های دیگر موجود در بازار ، بسیار کم است .
درکتاب قرابت معنایی و تناسب مفهومی نشر دریافت، توضیحات مفصلی درمورد نحوه ی خوانش اشعار و درک صحیح ابیات داده شده است.
کتاب آرایه های ادبی این مجموعه درسنامه های خوب و تست های گزینشی مناسبی دارد.
یک نکته حائز اهمیت درمورد کتاب دستور زبان فارسی نشر دریافت این است که تقسیم بندی جالبی را برای تست هایش در نظر گرفته بدین صورت که این دسته بندی شامل تست های آموزشی، تست های دوره ای و… می باشد
در کتاب لغت و املا ، ما شاهد جداول گوناگونی برای واژگان مختلف هستیم که به حفظ لغات کمک می کنند همچنین این کتاب تست های درس به درس و جامع خوبی دارد.

توجه کنید که منابع معرفی شده پرمخاطب ترین منابع درس ادبیات فارسی بوده است و این نوشته شامل تمام کتب موجود در بازار نمی شود.
قدم اول در مسیر مطالعه ی این درس عمومی، انتخاب منبعی مناسب با توجه به سطح علمی خود است. در ادامه با یادگیری طریقه ی صحیح مطالعه و تست زنی مکرر ، بهترین نتایج از آن شما خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل