نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

اهمیت مرور قبل از آزمون

آزمون شما فردا است اما نمی‌دانید چه کاری انجام دهید یا اصلاً باید کاری انجام دهید. آیا باید بیشتر مطالعه کنید؟ تمام شب بیدار بمانید؟ یا اینکه از درس‌ خواندن دست بکشید و بی‌خیال باشید. اگر شما هم از خود می‌پرسید که روز قبل از آزمون چه کاری باید انجام دهم؟  ما در این مقاله در مورد نقش مهم جمع بندی مطالب قبل و اهمیت و لزوم مرور قبل از آزمون صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

چرا مرور قبل از آزمون؟

مرور قبل از آزمون رمز موفقیت اکثر افرادی است که در آزمون‌ها، امتحانات و کنکور نتیجه خوبی به دست می‌آورند. امتحانات اغلب استرس‌آور هستند. برای بسیاری از دانش‌آموزان، مرحله مرور درس‌ها قبل از امتحان، مرهم جادویی‌ای است. زیرا می‌تواند مشکلات و استرس امتحان را کاهش دهد.استدلال‌ها و دلایل زیادی در مورد لزوم مرور کردن دروس و مطالب پیش از برگزاری آزمون و امتحان وجود دارد. دانش‌آموزان در مورد مطالبی که مطالعه کرده‌اند اطمینان و تسلط بیشتری کسب می‌کنند. فرصت فراشناختی ارزشمندی برای بررسی آنچه می‌دانند و نمی‌دانند فراهم می‌شود. مرور قبل از آزمون به دانش‌آموز کمک می‌کند که مطالبی که آموخته را به درستی سازماندهی کند. در این قسمت ما دلایل مرور قبل از آزمون را ذکر می‌کنیم.

حفظ و ماندگاری مطالب در ذهن

در طول دورانی که شما مطالبی را در کلاس یاد می‌گیرید و آنها را در طی دوره تحصیلی مطالعه می‌کنید. مطالب به‌ مرور بیشتر می‌شوند و ممکن است بعد از یادگیری مباحث جدید، مطالبی که مثلاً یک ماه پیش آموختید در ذهن شما مقداری کم‌رنگ شود. اگر شما مطالبی را که قبلاً آموختید را به کار نبرید و آنها را تکرار نکنید کم‌کم آنها را فراموش خواهید کرد. باید کاری کنید تا همه مطالبی که در طول مدت قبل از آزمون خوانده‌اید در ذهنتان بماند. مرور کردن یکی از راه‌های حفظ و ماندگاری مطالب در ذهن شماست؛ بنابراین مرور کردن باعث می‌شود که مطالب در ذهن شما تثبیت شوند. مرور قبل از آزمون، یعنی روزهایی منتهی به آزمون باعث می‌شود که نتیجه خوبی را به دست آورید.

 

کمک به درک و فهم بیشتر مطالب

تکرار کردن و جمع بندی مطالب قبل از امتحان باعث می‌شود که آنها را بهتر یاد بگیرید و درک و فهم آن برایتان بیشتر می‌شود. زمانی که مطلبی را درست متوجه نشدید، با تکرار کردن می‌توانید آنها را به‌خاطر بسپارید. به‌خصوص درس‌هایی مانند زبان انگلیسی و یا عربی، کاملاً فرار هستند و سریع فراموش می‌شوند؛ بنابراین با یک‌بار خواندن آنها را نمی‌توانید به‌خاطر بسپارید. حتی ممکن است حین یادگیری مبحثی را به‌درستی متوجه نشده باشید و بدون اینکه آن را یاد بگیرید از آن گذشته باشید. تکرار کردن و مرور قبل از آزمون باعث می‌شود که رفته‌رفته آن مبحث برایتان ساده شود و ملکه ذهنتان شود.

مرور قبل از آزمون و تقویت حافظه بلندمدت

زمانی که در کلاس استاد یا معلم به شما مطالبی را درس می‌دهد و شما به آن گوش می‌کنید مطالب وارد حافظه کوتاه مدت شما شده‌اند. برای اینکه آن مباحث وارد حافظه بلندمدت شما شوند نیاز است آنها را مطالعه کنید. مطالعه و درس‌خواندن در طی سال باعث می‌شود که مطالب وارد حافظه بلندمدت شما شوند اما این کافی نیست. زیرا اگر مطالب تکرار نشوند آن‌ها به‌راحتی از حافظه بلندمدت شما پاک خواهند شد. نیاز است که بارها آن‌ها را تکرار کنید و همچنین قبل روزهای منتهی به آزمون نیز مرورشان کنید. مرور قبل از آزمون باعث می‌شود که مطالب در حافظه بلندمدت شما تثبیت شوند و این امر به موفقیت و یادآوری مباحث در حین آزمون به شما کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین در هنگام جمع بندی مطالب قبل از امتحان، می‌توانید حافظه بصری خود را تقویت کنید و هنگام پاسخ‌دادن به تست‌ها مطالب را سریع به یادآورید.

بهبود سرعت و تسلط بیشتر بر مطالب

شما تا زمانی که مطالبی را که آموختید را تکرار نکنید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید روی آنها تسلط داشته باشید. بنابراین شما در روز آزمون روی آنچه که خوانده‌اید تسلط لازم  را نخواهید داشت. عدم تسلط بر روی مطالب باعث می‌شود که در حین آزمون کنترل و مدیریت خود را بر دانسته‌های خود از دست دهید. سرعت عملتان به‌شدت کاهش یابد و دچار استرس شوید و باعث شود که در آزمون شکست بخورید.

نظم‌دهی و طبقه‌بندی مباحث در ذهن

مطالبی که طی مدت مطالعه کرده‌اید به‌صورت پراکنده و بدون نظم هستند به صورتی که حتی گاهی ممکن است که حس کنید آنها را فراموش کرده‌اید و به‌خاطر نمی‌آورید. در حقیقت باید این را بدانید که مطالب از بین نرفته‌اند فقط کمی بی‌نظم هستند و در ذهن شما کم‌رنگ شدند. بنابراین نیازمند جمع بندی مطالب قبل از امتحان هستند. زیرا این عمل باعث می‌شود که مطالب در ذهن شما به‌درستی طبقه‌بندی شوند و نظم بگیرند و هنگام آزمون بتوانید آنها را به‌راحتی به یادآورید. همچنین زمانی که مطالب را به‌درستی جمع بندی کرده باشید، به‌راحتی مطالب جدید را می‌توانید به ذهنتان اضافه کنید و توان حل مسئله نیز افزایش می‌یابد. همچنین مرور قبل از آزمون باعث ایجاد ارتباط بین مطالب می‌شود.

کاهش استرس با جمع بندی مطالب قبل از امتحان

بارها این تجربه را داشته‌اید که برای یک امتحان و یا آزمون زیاد درس خواندید و وقت زیادی صرف آن کردید. درست در شب امتحان استرس شدیدی بر شما حکم‌فرما می‌شود. شما حس می‌کنید که هیچ‌چیز نمی‌دانید و مطالب از ذهن شما پاک شده است. حتی ممکن است علی‌رغم تلاش زیاد، سر جلسه آزمون کارایی و تسلط لازم بر مطالب را نداشته باشید. به نظر شما مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بله شما جمع بندی مطالب قبل از امتحان را نادیده گرفتید. مرور و تکرار مباحثی که خوانده‌اید به شما کمک می‌کند که استرس خود را کاهش دهید و کارایی شما در امتحان را به طرز عجیبی افزایش می‌دهد.

مرور قبل از آزمون و مدیریت نقاط قوت و ضعف

ضعیف بودن و داشتن ایراد در بعضی از مباحث و دروس مشکلی بسیار طبیعی و شایع است. این موضوع در کسانی که بهره هوشی بالایی دارند و در درس‌های خود بسیار موفق هستند هم وجود دارد. چیزی که مهم است این است که چطور نقاط ضعف خود را تشخیص دهیم و آنها را بهبود بخشیم؟ بله درست حدس زدید! شما با داشتن برنامه‌ای استاندارد و منظم برای مرور قبل از آزمون می‌توانید نقاط ضعف خود را کشف کنید و آنها را بهبود بخشید. همچنین با جمع بندی مطالب قبل از امتحان می‌توانید نقاط قوت خود را نیز بیشتر بشناسید، روی آنها مانور دهید و سر جلسه امتحان با کمک آنها امتیاز بالایی برای خود کسب کنید.

نیاز اساسی به مرور کردن

رمز موفقیت در کنکور، امتحانات و یا آزمون‌ها چیزی جز مرور کردن و تکرار مطالب نیست! همواره اگر دلایل پیشرفت و موفقیت داوطلبین کنکور و دانش‌آموزان موفق را از آنها جویا شویم، بدون شک آنها جمع بندی مطالب قبل از امتحان را کلید موفقیت خود می‌دانند. اگر می‌خواهیم اطلاعات را در درازمدت به خاطر بسپاریم و حفظ کنیم، باید مرتباً آن‌ها را مرور کنیم. در غیر این صورت، اطلاعات در حافظه ما شروع به محو شدن خواهند کرد. همچنین چیزهایی که یاد گرفته‌ایم از بین خواهند رفت. استراتژی‌های مرور روشی عالی برای کمک به ما برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند‌مدت است. مرور کردن به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق کتاب و جزوه و یا تست زدن مطالب را مرور کنید. شاید از مطالب مهم یادداشت‌برداری کرده باشید که مرور آن نیز خالی از لطف نیست و به شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

با ما همراه باشید

خروج از نسخه موبایل