نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

انواع عروســک نمایشـــی

عروسک های نمایشی

🔸عروسک دستکشی:

🔺 عروسکی است که بدنش را مانند دستکش ساخته اند و عروسک گردان با قراردادن دست خود در دستکش هدایت سر و دست های آن را به عهده دارد.این عروسک فاقد پا می باشد.سادگی ساختن این عروسک و سبکی آن باعث شده که محبوبیت ویژه ای داشته باشد.با این نوع عروسک می توان حرکات تند انجام داد.ولی محدودیت هایی هم دارد، مثلا اندازه آن همیشه تابع دست انسان است و نمی توان آن را بزرگتر درست کرد.
📌 عروسک های خُم بازی و عروسک پشت پرده از این نوع بوده اند
〰️〰️〰️〰️

🔹 عروسک میله ای:

🔺 به وسیله یک یا چند میله که در دست عروسک گردان قرار دارد بازی داده می شود و میله های بعدی، سایر اعضای بدن آن را به حرکت در می آورد.
📌عروسک میله ای هم مثل عروسک دستکشی فاقد پا می باشد. در این نوع نمایش عروسک گردان پایین تر از عروسک ها و پشت پرده(تجیر) قرار می گیرد.این عروسک ها را می توان در اندازه های بسیار بزرگ هم درست کرد.

〰️〰️〰️〰️

🔸 عروسک نخی (خیمه شب بازی یا ماریونت):

🔺 این نوع عروسک به وسیله ی نخ و یا رشته هایی که به یک میله و یا یک تکه چوب وصل هستند حرکت داده می شود.
📌 ویژگی های عروسک نخی: داشتن بدنی کامل/ قابلیت توسعه در حجم و ارتفاع و قابلیت حرکت بیشتر نقاط بدن عروسک به وسیله ایجاد مفاصل حرکتی در این نوع نمایش/عروسک گردان بالاتر از عروسک ها می ایستد و آن هارا حرکت می دهد.

〰️〰️〰️〰️

🔹 عروسک ماپت (مروسک یا عروسک فک زن):

🔺 سر این نوع عروسک از دو نیم کره تشکیل شده که در ناحیه فک به هم متصل می باشند.دست عروسک گردان درون سر عروسک جا میگیرد و باعث ایجاد حرکت در سر و صورت می باشد.اغلب این عروسک ها را از اسفنج می سازند.عروسک گردان پشت پاراوان پنهان می شود یا اینکه عروسک را بغل می کند.

〰️〰️〰️〰️

🔸 عروسک ماروت:

🔺ترکیبی است از سر عروسک که از مواد مختلف ساخته می شود و دست انسان به جای دست های عروسک ها قرار می گیرد.

〰️〰️〰️〰️

🔹 عروسک سایه ای:

🔺 عروسک نمایشی سایه ای دوبعدی است.صحنه نمایش هم پرده ای است که تماشاگران را از عروسک گردانان جدا می کند.
📌 عروسک سایه ای را بیش تر به صورت نیم رخ می سازند تا کمبود بعد سوم جبران می شود.در این نوع نمایش خطوط چهره و لباس عروسک کاملا مشخص است و می تواند ویژگی های فردی عروسک را القا کند.
🔅 از مهم ترین نمایش های سایه ای، «وایانگ کولیت» در اندونزی و قره گوز (ترکمن) می باشد

〰️〰️〰️〰️

📌 منبع: خلاقیت نمایشی قلمچی

خروج از نسخه موبایل