نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

اصول صحیح خلاصه نویسی

خلاصه نویسی فرآیند کوتاه کردن و به اختصار درآوردن یک متن است که حاصل فهم و برداشت شخص از آن می‌ باشد.گر چه نوشتن می تواند در یادگیری بسیار موثر باشد اما برای یک کنکوری،
ثانیه ها بسیار اهمیت دارند و این نکته ای است که باید حتما آن را مد نظر داشته باشید.
اگر مهارت خلاصه نویسی ندارید، می توانید از کتابهایی استفاده کنید که این کار را انجام داده اند اما توجه داشته باشید که بهترین خلاصه ها برای شما خلاصه های خودتان است . برای خواندن یک درس ترکیب روشهای متنوع مطالعاتی می تواند بسیار موثر باشد.

در دروس ریاضیات و فیزیک بحث خلاصه نویسی چندان مطرح نیست.تست هارا خوب تحلیل کنید و اگر نکته ای به نظرتان رسید یادداشت کنید و یا در پاسخنامه علامت بزنید و دوباره آن تست هارا مرور کنید.از آنجایی که برای خلاصه نویسی دروس حفظی زمان بیشتری صرف می شود، برای دروس تکنیکال از تست زنی فراوان و یادداشت نکات استفاده کنید.برای دروس حفظی می توانید با خلاصه نویسی مطالب را دسته بندی کنید.
⚠️برای مباحثی که پیوسته هستند، با هم خلاصه نویسی کنید و سعی کنید یک خلاصه ی جامع تهیه کنید.
⚠️خلاصه نویسی و نت برداری در هنگام مطالعه می تواند به یادگیری کمک کند اما رونویسی را با خلاصه نویسی اشتباه نگیرید و یادتان باشد که ثانیه ها ارزشمند هستند.

 

نکاتی در رابطه با خلاصه نویسی :

-برای سرعت در خلاصه نویسی می توانید از واژه های کلیدی استفاده کنید و جملات طولانی را ننویسید.
-می توانید در صورتی که خلاصه هایتان جنبه ی حفظی پیدا کرده اند آنها را ویرایش کنید و دوباره از آنها چکیده نویسی انجام دهید.
-خلاصه نویسی برداشت ذهن یک فرد است و شما نمی توانید از خلاصه های فرد دیگری استفاده کنید.در رابطه با کتاب های بازار دقت داشته باشید که فرد وقتی در ماههای اخر به سراغ این کتابها می رود، مبحث در ذهنش تثبیت شده است و خلاصه های کتاب جنبه ی دسته بندی دارند.
-اگر خودتان با متن کتاب و حاشیه نویسی راحت هستید لزومی ندارد به سراغ خلاصه نویسی بروید.
-خلاصه نویسی برای زیست چندان پیشنهاد نمی شود، زیرا خلاصه نویسی برای به اختصار دراوردن یک متن است که مناسب درس زیست نیست.می توانید برای این درس یادداشت برداری یا حاشیه نویسی در همان کتاب را انجام دهید و یا علامت گذاری کنید(خط کشیدن زیر کلمه،دایره کشیدن و … )

به طور کلی پکیجی از تمامی روش های خلاصه نویسی،نت برداری،حاشیه نویسی،فیش نویسی،علامت گذاری،…می تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل