نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

استراحت در سال کنکور

استراحت در سال کنکور

استراحت هم مانند درس خواندن اصول خاص خودش را دارد و یک فرد چه در کنکور چه در زندگی باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد و تمام کارهای خود را طبق برنامه انجام دهد. در این مقاله آکادمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد اصول درست استراحت در سال کنکور را به شما آموزش دهد. امیدوارم استفاده کامل را از مطالب ببرید. در ابتدا خواهشمندم این ویدیو را کامل ببینید و سپس ادامه مقاله را با دقت بخوانید.

 

استراحت و برنامه‌ریزی

یکی از مهم‌ترین رکن‌های زندگی حرفه‌ای، داشتن برنامه‌ریزی درست است. باید توجه کنید که بازه‌های مطالعاتی طولانی، باعث به وجود آمدن تایم‌های هدر رفته نمی‌شود. گاهی تقسیم کردن زمان مطالعاتی به بازده‌های کوتاه، اختلال‌های گسترده‌ای را به همراه دارد.

برای مثال شما ممکن است تمرکز خود را از دست بدهید و نتوانید به درس خواندن برگردید. بهتر است استراحت‌های کوتاه در طول روز را جمع کنید و در پایان روز و پس از اجرای کامل برنامه درسی خود، مدت بیشتری را استراحت کنید.

 

آیا نیاز است که بین بخش‌های مختلف درسی استراحت کنیم؟

تقسیم محتوای مطالعاتی و کاهش حجم آن، قابل تحسین است. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم بهتر است بازه‌های زمانی خود را آنقدر کوتاه تعیین نکنید که باعث کاهش ساعت مطالعه و از بین رفتن تمرکز شما شود.

همچنین طولانی بودن برنامه درسی خستگی جسمی و روانی را به همراه دارد و گاهی توانایی ادامه دادن را از شما سلب می‌کند. در نتیجه یک داوطلب کنکوری تعادل را برقرار می‌کند و آگاهانه و با فراشناخت بالا تصمیم می‌گیرد.

 

 

در زمان استراحت چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

استراحت برای آماده‌سازی مجدد جسمانی و روحانی شما در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در زمان استراحت به دنبال منبع آرامش خود باشید. یک داوطلب کنکوری دنبال دغدغه جدید نمی‌گردد. انجام بازی‌های کامپیوتری، دیدن فیلم، حل جداول و گاهی گوش دادن به آهنگ‌هایی که روی روح و روان شما تاثیر زیادی دارند، باعث به وجود آمدن مشغله‌های ذهنی می‌شوند.

خستگی فکری برای دانش‌آموز سم است پس لطفا برای ذهن خود ارزش قائل شوید. پیشنهاد می‌شود انجام گروهی از فعالیت‌ها را به عنوان پاداش به آخر هفته‌ها موکول کنید مرور کردن اهدافتان در زمان استراحت تاثیر زیادی روی انگیزه شما دارد. این کار را می‌توانید با بستن چشمانتان انجام دهید.

 

 

ثبت امور روزانه

برای برنامه‌ریزی درست و کامل باید تمام کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید ثبت کنید. این کار کمک می‌کند تا دید بهتری در مورد عملکرد خود داشته باشید. به طور معمول وقتی کارهای خود را با زمان آن ثبت نکنید متوجه نخواهید شد که در چه زمانی زمان تلف کردید و آن زمان تلف شده صرف انجام چه کاری شده است. آنالیز این یادداشت‌ها، مسیر پیشرفت شما را هموارتر می‌کند.

 

 

تاثیر کرنومتر در استراحت

زمان ارزشمندترین دارای یک داوطلب کنکوری می‌باشد. استفاده از کرنومتر برای برنامه زیری بهتر و دقیق‌تر به شدت پیشنهاد می‌شود. بعد از بررسی زمان‌های یادداشت شده با خود رو راست باشید. متاسفانه مشکل بسیاری از کنکوری‌ها این است که به خودشان دروغ می‌گویند. همین باعث می‌شود که متوجه مشکل خود نشوند. هنگام بررسی زمان‌ها از خود بپرسید.

آیا از زمان خود به درستی استفاده کرده‌ام؟ چه روزهایی بهترین و چه روزهایی ضعیف‌ترین عملکرد را داشته‌ام؟ دلیل عملکرد ضعیف خود را پیدا کنید. ذهنی پرسشگر داشته باشید و چرایی هر ضعف را مشخص کنید.

 

استراحت پشت کنکوری‌ها

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پشت کنکوری‌ها کنترل میزان استراحت‌شان می‌باشد. برای دانش‌آموزان حفظ روحیه و انگیزه در طول سال کنکور، اهمیت زیادی دارد.

استراحت‌های منطقی و کوتاه مدت، پشت کنکوری‌ها را در این امر یاری می‌کنند. این دسته از داوطلبان باید بهانه جویی را کنار بگذارند. پشت کنکور ماندن به معنای بیشتر استراحت کردن نیست؛ اتفاقاً باید با مدیریت بهتری زمان خود را کنترل کنند. استفاده درست از زمان لازمه موفقیت است.

 

 

چنداشتباه رایج در استراحت سال کنکور

بدون استراحت درس خواندن همیشه مفید و کارآمد تلقی نمی‌شود. تمرین کنید که بعد از چند ساعت مطالعه حتماً استراحت داشته باشید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج و مهلک داوطلبان این است که اگر چند روز با ساعت مطالعه بالا درس بخوانند، روز‌های بد مطالعه را کنار گذاشته و خستگی را بهانه می‌کند. تعادل در مطالعه، اصلی حیاتی است. از افت ساعت مطالعه خود جلوگیری کنید.

 

جمعه‌ها را فدا نکنید

روزهای آخر هفته می‌توانند انرژی و انگیزه هفته بعد را برای شما فراهم کنند. به یاد داشته باشید که گاهی نیاز است که در روزهای جمعه دروس خودتان را تکمیل کنید و به جبران دروس خودتان بپردازید.

 

از خواب طولانی مدت در ظهر بپرهیزید

اگر از صبح مطالعه را شروع کرده‌اید احساس خستگی و خواب آلودگی طبیعی است پیشنهاد می‌شود در حد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اثر خود را روی میز مطالعه بگذارید و چشمان خود را ببندید. این خوابِ با کیفیت انرژی شما را تامین می‌کند.

همان‌طور که استراحت و تفریح اهمیت زیادی در این سال چالش برانگیز دارند. باید به یاد داشته باشید که درس خواندن مهم‌ترین عامل موفقیت شما در سال کنکور است. زمان تفریح نباید غالب ساعت مطالعه شما شود. تعادل را یاد بگیرید و در مدیریت درست زمان خود کوشا باشید.

 

تاثیر استراحت در سال کنکور سلامت

نکته قابل توجه و بسیار پراهمیت که خیلیا آن را جدی نمی‌گیرند حفظ سلامت جسمانی در سال کنکور می‌باشد یکی از عوامل تأثیر گذار خواب می‌باشد. خواب شما در شب باید کافی باشد زیرا در میزان انرژی و خستی شما تأثیر بسزایی دارد.

بنابراین تنظیم ساعت خواب خود را جدی بگیرید به یاد داشته باشید که ذهن شما با جسمتان ارتباط مستقیمی دارد و خستگی ذهنی سلامت جسمانی شما را نیز در خطر می‌اندازد ذهن شما با افکار منفی و پوچ آسیب می‌بیند و همین سبب می‌شود سلامت شما در خطر بیفتد سعی کنیدبا داشتن اغکار مثبت ذهنی آرام داشته باشید این کار از خستگی شما جلوگیری می‌کند.

برخی از داوطلبان صبح زود بیدار می‌شوند و شروع به درس خواندن می‌کنند طبیعی است که این افراد در طول روز احساس خواب آلودگی داشته باشند بنابراین استراحت چند دقیقه‌ای می‌تواند برای شما مفید باشد.

حرکات کششی چشم و گردن نیز به شما کمک شایانی می‌کند. سعی کنید استراحت خود را محدود کنید. مثل استراحت با خوردن یک میان وعده سبک اما مقوی قدم زدن و غیره توجه داشته باشید که برای استراحت هیچ‌گاه وارد محیط‌های سمی و پر حاشیه نشوید. برای مثال گروه‌های مختلف در شبکه مجازی و غیره

 

پرسش و پاسخ با امیر میرهلی

 

سوال: چه کنیم که سطح انرژی در طول هفته حفظ بشه؟

پاسخ :
بنده به علم و اطلاعاتم هیچ چیزی نمی‌رسد که بخواهد این نظریه را ساپورت کند که من در اول هفته خوب هستم و در وسط هفته انرژی‌ام را از دست می‌دهم و کم می‌شود و بر مبنای چنین فرضی که نادرست است.

بیایم برنامه‌ایی بچینیم و در آن استراحت چند ساعته به خودمان بدهیم. اگر که انگیزه کاملا درست باشد، مشخص و درونی باشد و اهداف کاملا روشن و قابل لمس باشد. ما افت انگیزه‌ای پیدا نمی‌کنیم. اگر ما اهداف کوتاه مدت در کنار اهداف بلند مدت داشته باشیم و در کل برنامه فشرده‌ای داشته باشیم. دیگر وقت بی‌انگیزگی نداریم.

مثلا کسی که می‌گوید دو هفته دیگر آزمون دارم برای تک تک روزها در غالب این دو هفته برنامه مشخصی دارد. در واقع همه و همه ایناها بهم وصل هستند. چگونه می‌توانیم وسط هفته انگیزمان بیفتد؟ اصلا چنین چیزی معنا پیدا نمی‌کند فقط می‌شود در غالب انگیزش به این موضوع پرداخت.

اما توجه کنید که چهارچوب روزها برنامه‌هایش فرق دارد مثلا شنبه و یکشنبه می‌تواند تست زنی و آموزشی باشد و دوشنبه که افت انگیزه داریم یک آزمون رو بیشتر می‌کنیم یا کاری که هم سودمند هست و هم جذابیتش بیشتر هست شاید بتواند به شما کمک کند.

 

 

سوال : من خیلی بازیگوش هستم و استراحت‌هایم طولانی می‌شود چگونه آن را کنترل کنم؟

پاسخ :

شما کاملا برعکس قاعده‌ استراحت در سال کنکور عمل می‌کنید.
تفریح باید باشد، اما کوتاه و کنترل شده.
بازی را گاهی من هم انجام می‌دهم اما به خودم یادآوری می‎‌کنم که طی ده دقیقه باشد وگرنه کارهایم عقب می‌ماند.

اینستا و تلوزیون وقت تلف کردن است. تفریحات درست‌تری را جایگزین کنید. مثل قدم زدن و یا گوش کردن به موزیک یا دیدن ویدیو کوتاه ۵_۶ دقیقه ای.
اینستا مثل باتلاق است و هنگامی که وارد آن می‌شوی می‌روی سراغ چیزها مختلف که پایان ندارد.
برای اینکه تایم استراحت زیادی نداشته باشید میتوانید برنامه ریزی کنید تا شب درس میخوانم با تایم استراحت خیلی کم در اخر شب یک ساعت فوتبال میبینم و غیره.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی داشتیم استراحت در سال کنکور به شما توضیح دهیم امیدواریم بهترین استفاده را از این مقاله کرده باشد. آکاذمی دکتر امیر میرهلی سعی دارد برخی از آموزش‌ها را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد ازاین رو می‌توانید با استفاده از از سایت و کانال‌ها از این آموزش‌ها به صورت رایگان بهرمند شوید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید رزومه امیر میرهلی را بخوانید.

 

پرسش و پاسخ رایگان، برگزاری سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال و ارائه راهکارهای مطالعاتی و درسی

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور انسانی، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور انسانی

ویدیو های آموزشی و علمی در حوزه کنکور هنر، پرسش و پاسخ رایگان و سمینارهای آنلاین با مخاطبین کانال کنکور هنر

ویدیوهای آموزشی و علمی در حوزه کنکور زبان، آموزش زبان انگلیسی کنکور و آموزش مفهمومی و تکنیکی زبان انگلیسی

خروج از نسخه موبایل