نماد سایت برنامه ساز کنکور و مربی موفقیت – امیر میرهلی

استراحت بین مطالعه دروس بهتر است چگونه باشد؟

استراحت بین مطالعه دروس بهتر است چگونه باشد؟آیا استراحت در بین دروس واجب است؟به چه علت باید در بین مطالعه و درس خواندن استراحت کرد؟زمان استراحت در بین درس خواندن چه قدر باید باشد؟چگونه در بین دروس باید استراحت کرد؟

و…

درس خواندن برای دانش آموزان همیشه آن ها را خسته و کسل می کند و به نظر آن ها این کار خسته کننده ترین و بیخود ترین کار دنیا است. اما باید درس بخوانند تا بتوانند موفق شوند. اما در بین این کار خسته می شوند.  ولی خیلی از این دانش آموزان و دانشجوها فکر می کنند که اگر پشت سر هم و بدون وقفه درس بخوانند و مطالعه کنند موفق تر می شوند. اما به هیچ عنوان اینطور نیست. مطالعه و درس خواندن هم درست عین کار های دیگر نیاز به استراحت دارد.

 

استراحت بین مطالعه دروس چه کمکی به دانش آموزان و دانشجویان می کند؟

همان طور که به شما در قسمت بالا گفتیم در درس خواندن هم عین کار های دیگر باید استراحت کرد. استراحت بین مطالعه دروس باعث ریکاوری و بازیابی انرژی می شود. چه کار شما درس خواندن و مطالعه باشد یا چه کار دیگری انجام می دهید. وقتی پشت سر هم و به صورت متداول یک کار را انجام دهید مغز شما خسته می شود. به عنوان مثال اگر شما به مدت 120 دقیقه و بدون وقفه، درس بخوانید مطمئن باشید فقط در یک ساعت اول، انرژی و کیفیت در کارتان وجود دارد و بعد از آن، کم کم تمرکز و انرژی شما تحلیل می رود و طبیعتا کیفیت کارتان نیز کاهش می یابد. حتی ماشین های کارخانه هم برای بهره وری بیشتر چند ساعتی خاموش می شوند.

پس شما هم اگر برای مدتی ذهن خود را خاموش کنید و به ذهن خود استراحت دهید بعد استراحت ذهن شما خیلی بهتر از قبل کار می کند. و حتی درس خواندن و مطالعه دیگر کار کسل کننده و حوصله سر بری نیست. اما سوال اینجاست که زمان استراحت بین مطالعه دروس چقدر است؟

زمان استراحت بین مطالعه دروس چقدر است؟

در قسمت بالای مقاله به شما گفتیم که استراحت در بین درس خواندن چقدر برای مغز شما مفید است. حالا در این قسمت از مقاله می خواهیم پاسخ پرسشی را بدهیم. که مطمئنا ذهن تمامی شما را درگیر کرده است. در جواب این سوال نمی شود جواب مشخصی داد. یعنی به طور کل نمی توان گفت که چند ساعت بعد از درس خواندن می توانید استراحت کنید. یا مدت زمان استراحت شما چقدر باشد. اما بر اساس علم روان شناسی مغز شما بعد از یک  ساعت تا هفتاد دقیقه درس خواندن خسته می شود و باید استراحت کند و بعد از آن دوباره شروع به مطالعه کند. البته این را هم باید بگوییم که برای همه این پیش بینی صدق نمی کند و هر کسی در ساعات مختلفی خسته می شود. ولی به طور کل باید هر زمانی که ذهن شما خسته شد استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه برنامه ریزی برای کنکور

شیوه استراحت بین مطالعه دروس چگونه است؟

در قسمت های بالای مقاله به شما نکاتی در رابطه با استراحت بین مطالعه دروس گفتیم. اما شاید در این زمان یک سوال برای شما پیش بی آید. شیوه  استراحت بین مطالعه دروس چگونه است؟   چگونه باید در بین دروس استراحت کرد؟

خیلی از دانش آموزان و دانشجویان به اندازه کافی استراحت می کنند. اما در زمانی که  دوباره به کار خود یعنی درس خواند باز می گردند باز هم خسته هستند. اما به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ این دسته از دانش آموزان یا دانشجویان به خوبی استراحت نمی کنند. یعنی وقتی ما می گوییم باید در بین دروس استراحت کنید یعنی باید به چشم ها و مغز خود استراحت دهید. اما بعضی از دانش آموزان و دانشجویان در هنگام استراحت فعالیت دیگه ای مثل بازی با تلفن همراه یا فعالیت های دیگر انجام می دهند. این استراحتی نا درست است و اینگونه ذهن شما خسته تر می شود. استراحت کردن نکاتی دارد که باید به آن ها را رعایت کنید. برای همین ما در این قسمت از مقاله می خواهیم به شما نکات استراحت کردن را بگوییم.

 

فقط استراحت کنید

استراحت کردن یعنی ریکاوری و استراحت ذهن. پس در زمان استراحت، دیدن تلویزیون، بازی با گوشی های موبایل و غذا خوردن، استراحت تلقی نمی شود. زیرا این کارها هم از شما انرژی می گیرند و باعث می شوند خستگی شما کامل شود.

 

استراحت در همان محیط مطالعه

یکی دیگر از مشکلات دانش ﺁموزان و داوطلبان، بازگشت سخت به درس خواندن، بعد از استراحت کردن است. مطمئنا برای شما هم پیش آمده که بعد از درس خواندن، زمان استراحت شده و شما برای استراحت به بیرون از محیط مطالعه می روید و بعد از این استراحت دوباره می خواهید به محیط مطالعه برگردید. اما این کار برای شما بسیار سخت است و برای بازگشت، انقدر دست دست می کنید تا ناگهان متوجه می شوید یک ساعت است که دارید استراحت می کنید. این نوع استراحت اصلا درست نیست و باید راه چاره ای بیندیشید. بهترین راه چاره، استراحت در همان محیط مطالعه است. اگر برای استراحت از محیط مطالعه دور شوید مطمئنا بازگشت شما به مطالعه سخت می شود اما اگر در همان محیط مطالعه، استراحت کنید راحت تر می توانید درس خواندتان را شروع کنید.

آیا استراحت یک روزه یا چند روزه امکان پذیر است؟

یکی دیگر از سوال هایی که ممکن است برای هر کسی پیش بی آید این است که آیا استراحت یک روزه یا چند روزه امکان پذیر است؟ این سوالی است که ذهن خیلی از دانش آموزان و دانش جویان را به خود مشغول کرده است. برای همین ما در این قسمت از مقاله می خواهیم پاسخ این پرسش را بدهیم.

استراحت یک با چند روزه امکان پذیر است اما به شرطی که یک پروسه ی مطالعه ی طولانی مدت داشته باشید. بعد از این پروسه می توانید چند روز متوالی، استراحت داشته باشید. البته این را هم باید بگوییم که در هنگام استراحت یک روزه یا چند روزه تان باید تمرینات و کارهایی را انجام دهید که درس خواندن و مطالعه را آسان تر کند. برای مثال:

تمرینات کوتاه و موثری انجام دهید

اولین راه کار استراحت تمرینات موثر است برای مثال در استراحت طولانی مدت خود، چند تمرین سریع و ساده مثل طناب زدن یا حرکت کوه نورد و یا برپی انجام دهید. حتما لازم نیست که هر بار این کار را به صورت کامل انجام دهید. بلکه فقط کافیست حرکت ها را در زمان های کوتاه مثل یک یا دو دقیقه انجام دهید. با این کار خون در بدن شما به گردش می افتد و در نتیجه بدن شما از حالت کسلی و خشکی در می آید. اما بعضی اوقات ممکن است که شما این تمرینات را دوست نداشته باشید. که خب این یک امر بسیار طبیعی است. شما می توانید با پیاده روی و قدم زدن این مشکل را حل کنید.

 

 

 

خوردن میان وعده ها و غذا های سالم

یکی دیگر از راه کار های استراحت بین مطالعه دروس خوردن میان وعده ها و غذا های سالم است. بر اساس علم پزشکی خوردن ویتامین و پروتئین باعث افزایش شادابی و کاهش افسردگی می شود. برای همین به شما پیشنهاد می کنیم که در هنگام استراحت یا در هنگامدرس خواندن از میان وعده هایی دارای ویتامین و پروتئین استفاده کنید و آن ها را میل کنید.

 

زمان استاندارد استراحت

اگر می خواهید از برنامه درسی‌تان عقب نیفتید باید بدانید که استراحت کردن یک زمان مشخصی دارد. البته این بستگی به شما دارد. یعنی در واقع به این بستگی دارد که شما در چه بازه زمانی خسته می شوید. ولی ما در این قسمت از مقاله برای تمامی افراد یک لیست گرد هم آورده ایم. برای همین با ما همراه باشید.

جمع بندی

در مقاله بالا شما را با استراحت بین مطالعه دروس آشنا کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

خروج از نسخه موبایل